“میزبانی صدا و سیمای استان از رومیکا در برنامه گلستانه”

به گزارش روابط عمومی رومیکا (موسسه امدادگران عاشورا کاشان) همزمان با اولین روز از هفته ملی مبارزه با سرطان در یکم بهمن ماه 1400 این برنامه با اجرای هادی رئیسی و فائزه بهمنی و هم چنین با حضور حاج سید محسن تمدنی مدیر عامل موسسه امدادگران عاشورا کاشان ، دکتر رضا منوچهری اردکانی فوق تخصص خون و سرطان بزرگسال و مریم سادات سیدجلالی نویسنده و مددکار موسسه در ساعت 20:45 روی آنتن رفت.

در ابتدای برنامه حاج سید محسن تمدنی ضمن پرداختن به معرفی موسسه و اقدامات آن اصل شان نزول آن را برای بیماران مبتلا به سرطان اعلام کرده و بر تکریم و حفظ شان و منزلت بیماران در موسسه تاکید نمود. وی در ادامه افزود: در پروسه درمان در زمینه غربالگری با شعار پیشگیری قبل از درمان در سال 1399 واحد آموزش و پیشگیری موسسه یک فعالیت را آغاز کرده که الحمدلله توانستیم با همت کارشناسان مامایی پایگاه های سلامت دانشگاه در منطقه کاشان و معاونت های درمانی و بهداشتی در زمینه غربالگری گام های خوب و بلندی را برداریم که خوشبختانه مردم هم با استقبالشان ما را حمایت کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آمار مددجویان چند نفر می باشد اظهار داشتند: تا پایان آذرماه قریب به 1460 پرونده برای مددجویان تشکیل شده که متاسفانه بالغ بر شصت درصد از مددجویان بانوان هستند. بیماری سرطان سینه از جمله سرطان های شایعی هست که قابل پیشگیری بوده و اقدامات غربالگری موسسه نیز در خصوص بانوان شهرمان بیشتر در این زمینه است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در آستانه ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر هستیم موسسه چه عیدی به مادران میدهد اعلام داشت: به نیت امام هشتم امام رضا (ع) به 888 نفر از خانم هایی که در هفته مبارزه با سرطان و همزمان و منطبق با میلاد خانم حضرت زهرا (س) هست ، چنانچه غربالگری سرطان سینه را در پایگاه های سلامت و درمانگاه های منطقه سکونت خود انجام دهند ، هرگونه خدماتی اعم از ماموگرافی ، سی تی اسکن و… حتی عمل های جراحی را لازم باشد موسسه تمامی آنها را تامین میکند.

وی ادامه داد: برای روز میلاد حضرت زهرا (س) برای خانم هایی که از ذریه پیغمبر (ص) و سلاله حضرت زهرا (س) هستند نیز عیدی در نظرگرفته ایم که ان شاء الله در شب میلاد حضرت زهرا (س) به بیمارانی که تحت پوشش موسسه هستند ، پرونده دارند و در پرونده هایشان “سادات” قید گردیده است به نیت امام رضا (ع) 888 هزار تومان به حساب هر خانم مبتلا به سرطان در موسسه واریز خواهد شد. اما در زمینه غربالگری تنها برای مردم کاشان ، شهرستان های آران و بیدگل ، قمصر ، نیاسر ، بزرک و آنچه که به منطقه فرهنگی کاشان بزرگ مربوط می شود. از تمام خیرین کاشان و آران و بیدگل از تمام موسسات خیریه از دانشگاه علوم پزشکی کاشان از معاونت محترم غذا و دارو مخصوصا از این عزیزان تشکرمیکنم.

وی همچنین درباره اعطای عیدی به آقایان به مناسبت روز مرد گفت: به تعداد 888 نفر آقا که آزمایش پروستات و تیروئید را انجام دهند و هرگونه خدمات پزشکی و دارویی خواستند در این هفته از طریق تماس با موسسه به آزمایشگاه ها هدایت میشوند و معادل تعداد بانوان براساس حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) آنان نیز مورد غربالگری قرار میگرند.

وی افزود: تمام سادات اعم از خانم یا آقا در استان اصفهان که در موسسه خیریه امدادگران عاشورا اصفهان ثبت نام کرده اند و دارای پرونده می باشند ، لیست آن را از موسسه امدادگران عاشورا به همراه شماره کارت هایشان همانند کاشانی های عزیز که تحت پوشش هستند برای ما ارسال کنند همان مبلغ را برایشان واریز خواهیم نمود.

در ادامه این برنامه، با پخش یک گزارش نوبت گفتگو به مریم سادات سید جلالی رسید. وی در پاسخ به این سوال که چگونه با بیماری سرطان روبه رو و متوجه داشتن این بیماری شدند گفت: اواسط سال 1396 بود که در طی غربالگری و آزمایشاتی که انجام دادم متوجه وجود یک توده بدخیم سرطانی در بدن خود شدم و دریافتم که راه بسیار سخت و طاقت فرسایی را برای رسیدن به سلامتی و شفای کاملم خواهم داشت اما با این همه باعث نشد که من ناامید شوم و بخواهم از درمان کناره گیری کنم بلکه با توکل بر خداوندی که منبع انرژی من بود و همیشه بر او توکل نموده ام و نیز با دستگیری پزشکانی که دستانی از جانب خداوند شدند به معجزه ی سلامتی دست پیدا کردم.طی دوره یکسال و نیمه یا یک درمان پرفشار و سخت با فضل خدا توانستم به سلامتی دست پیدا کنم.

وی درباره اینکه چگونه توانسته با شرایط بیماری خود کنار بیاید و آن را کنترل کند افزود: دوران شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی های چند مرتبه ای را پشت سر گذاشتم اما آنچه که در درمان بیماری سرطان در کنار پزشک و دارو مهم است وجود روحیه هست اینکه ما روحیه خود را بالا نگه داشته و با انگیزه بتوانیم مراحل را یکی پس از دیگری طی کنیم اهمیت زیادی دارد.دوره های انگیزشی، مثبت اندیشی،انرژی درمانی و روحیه درمانی در بالابردن روحیه و انگیزه من در تمام طول درمان تاثیرات فراوانی داشت به طوری که من حتی به خانواده ، پرستاران و دیگران روحیه می دادم و دیگران باور نمیکردند منی که با این بیماری مواجه شدم آنقدر بتوانم روحیه خود را بالا ببرم و من در پاسخ به آنها می گفتم که با داشتن همین روحیه هست که می توانم به معجزه سلامتی دست پیدا کنم.

وی همچنین افزود: در طول درمان خود نذر نمودم و تمام حس و حالم در این بیت از حافظ خلاصه می شود:

نذر کردم گر از این غم به درآیم روزی      تا در میکده شادان و غزل خوان بروم 

که اگر این درمان را با موفقیت پشت سر بگذارم تمام این موفقیت ها و راه هایی که توانستم با آن به سلامتی کامل برسم را در کتابی به نگارش دربیاورم و اینگونه شد که بعد از درمان خود این کتاب را به نگارش درآوردم و امیدوارم تا ان شاء الله نور امیدی باشد حتی در دل یک نفر.

وی در پاسخ به این پرسش از مجری که نقطه عطف کتاب دختری در آغوش خدا کجاست گفت: همان روزی که فهمیدم دچار این بیماری هستم، با خدای خود عهد بستم که از پس این بیماری باید بربیایم و باید به شفای کامل برسم و همانجا بود که نگاه من به زندگی واقعا تغییر نمود.

وی نیز در صحبت پایانی خود خطاب به بیماران مبتلا به سرطان گفت: سرطان به معنای پایان زندگی و پایان دنیا نیست، سرطان تنها یک فصل از زندگی شماست و کل زندگی شما نیست.

میهمان بعدی برنامه دکتر رضا منوچهری اردکانی بودند که به جمعه میهمانان برنامه اضافه شدند.

وی در پاسخ به این سوال که بیماری سرطان چیست و آیا سن مشخصی دارد اظهار داشت: به طور کلی بدن ما اینگونه کار میکند که تمامی سلول ها عمر مشخصی دارندو زمانی که طول عمرشان به اتمام میرسد از بین رفته و سلول های جدیدی جایگزین آنها میشود. حال هر سلولی که در بدن وجود داشته باشد و از این قانون تبعیت نکند و به عبارتی خارج از این قاعده بازی کند، سلولی که جایی که نباید باشد و بیش از اندازه به زندگی خود ادامه دهد تقریبا معادل سرطان حساب می شود. سرطان را در اعضای مختلف بدن داریم. تقریبا در هر ارگانی اعم از خون گرفته تا مو و پوست که متاسفانه روز به روز شیوع آن بیشتر می شود. سرطان از کودکی تا پیری را دربرمیگیرد اما به طور کلی با افزایش سن برخی از سرطان ها هستند که محدوده سنی خاصی را شامل می شوند اما با افزایش سن بروز و شیوع برخی از سرطان ها بیشتر می شود.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت کاشان از لحاظ وجود سرطان چگونه است گفت: از قانون کلی جامعه ایرانی تبعیت می کند اما در یک منطقه ای خود آران و نزدیک آن به نظر می رسد به علت رواج ازدواج های خانوادگی شیوع بیشتری در آنجا وجود دارد.

وی درمورد راه های پیشگیری از سرطان گفت: برای پیشگیری از سرطان ابتدا باید عامل ها را بشناسیم. دو دسته کلی از عامل هستند که باعث بروز سرطان می شوند. برخی از عامل های ارثی و محیطی هستند که ما تقریبا نمی توانیم آن ها را تغییر دهیم. مثلا %20 سرطان ها ارثی هستند؛ ارثی به معنای خانوادگی. ما ارث را نمی توانیم تغییر بدهیم ، یک نفر نمی تواند خانواده اش را عوض کند، در مورد این ها نمی توانیم کاری انجام دهیم ، در مورد آلودگی هوا ، مواد رادیواکتیو ، اشعه ها و این قبیل موارد نمی توانیم کار خاصی انجام دهیم اما آن چیزهایی که می توانیم بشناسیم و آن را تغییر دهیم مهم ترین آن پرهیز از دخانیات است. انواع آن از قبیل سیگار ، قلیون ، تریاک و… . حالا مد شده است که قلیان سرد ، سیگار با فیلتر و قلیان میوه ای ، باید گفت هیچ فرقی نمی کند انواع مختلف دخانیات باعث بروز سرطان می شوند که باید کلا پرهیز کرد. نکته دیگری که رعایت آن لازم هست فعالیت منظم ورزشی شامل 20 دقیقه ورزش سه بار در هفته است. دیگری این است که وزنمان را در حالت ایده آل نگه داریم. اینکه وزنمان را ایده آل نگه داریم یک رابطه ای بین قد و وزن وجود دارد که این نسبت باید بین 19 تا 22 باشد. اگر کسی کمتر از 19 باشد یعنی وزن او کم است و اگر این عدد نسبت بیشتر از 22 باشد یعنی وزنش زیاد است و باید برگردد و در این اعداد 22-19 خودش را قرار دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که غربالگری چیست و تا چه اندازه میتواند تاثیرگذار باشد گفت: سوال اصلی قبل از غربالگری این هست که ما بدانیم سرطان درمان شدنی است. مهم این است که ما بدانیم سرطان درمان می شود پس چون سرطان درمان دارد و چنانچه در مراحل ابتدایی تر شناسایی بکنیم ، درمان آن راحت تر ، هزینه های آن کمتر و عوارض آن کمتر خواهد بود. خوشبختانه در مورد سرطان هایی که شیوع آن بیشتر می باشد غربالگری های موثر داریم. غربالگری موثر به این معنا که ما در زمان مناسب تری می توانیم تشخیص دهیم و درمان موثری هم میتوانیم برای آن انجام دهیم. این سرطان شامل سرطان سینه در خانم هاست که شایع ترین سرطان در حال حاضر است. سرطان روده برای خانم ها و آقایان، سرطان پروستات برای آقایان، سرطان دهانه رحم برای خانم ها و سرطان ریه که بیشتر در مورد آقایان می باشد.

وی درباره اینکه چگونه میتوان سرطان را غربالگری نمود ادامه داد: بهترین روش غربالگری سرطان سینه برای خانم ها از سن 40 کمتر 45 تا 50 سالگی هست هریک تا دوسال ماموگرافی هست که اگر انجام دهند و بتوانیم در مراحل ابتدایی تر تشخیص بدهیم درمان موثرتر خواهد بود حتی ممکن است نیاز به شیمی درمانی نداشته باشیم و این نکته مهمی می باشد. برای سرطان روده چنانچه کسی سابقه خانوادگی نداشته باشد از سن 50 سالگی یکبار کلونسکوپی انجام دهند اگر نرمال باشد دیگر تا 5 سال بعد لازم به انجام این کار نیست. برای سرطان پروستات اگر فرد سابقه خانوادگی نداشته باشد از سن 45 تا 50 سالگی یک آزمایش ساده PSA لازم است. برای سرطان دهانه رحم از سن 30 سالگی که کمی سن آن پایین تر می باشد و برای سرطان ریه از سن 50 سالگی البته لازم به ذکر است کسی که زیاد سیگار میکشد یکبار برایشان کافی است.

البته همشهریان میتوانند با هزینه ای کم تقریبا بدون هزینه با پیشگیری ، غربالگری ، درمان و مراقبت های بعد آن که خداروشکر که این امکان فراهم است که با همکاری موسسه امدادگران عاشورا این را پی بگیرند و یک زندگی با دغدغه کمتری داشته باشند.

در پایان برنامه حاج سید محسن تمدنی با اشاره به طرح تسکین در راستای پیشگیری از اسراف و رعایت محیط زیست کاشان مردم را به شرکت در این طرح دعوت نموده و از تمامی پزشکان ، جراحان ، متخصصان آنکولوژ ، روسای بخش های شیمی درمانی کل منطقه استان اصفهان و کاشان بزرگ و زنده یاد دکتر احسانی فوق تخصص خون تشکر و قدردانی نمودند.

https://www.aparat.com/v/UxwWY

کمک آنلاین به رومیکا

تومان