دانستنی های لازم درباره درمان سرطان

سرطان شاید سال هاست که یکی از ترسناک ترین و گاها نا امید کننده ترین واژه هایی است که انسان را با خود درگیر کرده است. اینکه فردی برای اولین بار مطمئن می شود به نوعی از سرطان مبتلا شده می تواند نقطه ی عطفی درد آور ، سخت و یا گاها انگیزه بخش برای او باشد. سرطان همان قدر که برای برخی نقطه ی پایان تلقی شد و به راحتی خود را تسلیم آن ساختند، برای برخی هم شروع جنگ برای زنده ماندن و درک لذت یک لحظه سلامت زیستن بوده است.

سرطان ، رشد غیر طبیعی و کنترل نشده ی سلول هایی ناخوانده و مضر است که وجود آن ها در اقسا نقاط بدن می تواند سرطان های مختلفی را سبب شود. شاید نامی که در فرهنگستان زبان فارسی به این بیماری اطلاق شد واقعا مناسب باشد. “چنگار” یا همان سرطان در واقع با رشد غیر طبیعی سلول هایی که برای بدن مضرند، فضا را برای سیر عملکرد طبیعی بدن محدود می کند، سبب بروز درد ها، زخم ها، عدم فعالیت صحیح اندام ها ، خونریزی ها و سایر مشکلات در فرد درگیر می شود.

تاریخچه سرطان

بررسی اسناد پزشکی تاریخی از وجود این بیماری که هنوز هم عامل اصلی به وجود آمدن آن به درستی معلوم نیست، نشان می دهد که سرطان در 1500-1600 سال قبل از میلاد نیز توسط بشر تجربه شده است. نشانه هایی که شبیه به سرطان سینه و تورم های در حال رشدی در این ناحیه بوده است. دانشمندان قدیمی نیز، با زبان، دیدگاه و علم خود از این بیماری درباره عوامل و نشانه های این بیماری استنادی به جا گذاشته اند.

بقراط، جالینوس، زکریای رازی و ابن سینا از جمله دانشمندان بزرگی بودند که بر روی بیماری سرطان مطالعه نمودند. به گفته ی بقراط بدن انسان که از شامل خون، بلغم، صفرای زرد و صفرای سیاه تشکیل شده است. عدم تعادل میان این 4 مایع و افزایش و کاهش هرکدام از این موارد، سبب بروز بیماری های مختلف می شود. بر همین اساس زمانی که صفرای سیاه در نقطه ای از بدن یک انسان افزایش بیابد این امر سبب بروز بیماری سرطان می شود.

این دیدگاه تا قرون وسطی مورد پذیرش بود. جالب و البته دردناک این جاست که به دلیل باور های مذهبی غلط برداشتن غدد سرطانی قدغن بود و این امر سبب می شد تا آن زمان مطالعات پیرامون ماهیت غدد سرطانی نا کامل و نا کافی بماند.

انواع سرطان

بسته به اینکه رشد غیرطبیعی سلول های سرطانی و اختلال در عملکردی که این رشد ناخواسته سبب آن می شود کدام یک از اندام های بدن را درگیر کند، انواع سرطان ها شناسایی میشوند. همچنین بسته به نوع سرطان و اندام درگیر، عوامل، علائم، درمان، بروز درد، خونریزی و ناراحتی می تواند کاملا متفاوت باشد.

سرطان خون، معده، روده، ریه، مری، پوست، مغز استخوان، دهان، گردن، پستان، رحم، مثانه، بیضه و … از انواع مواردی است که می تواند افراد را درگیر این بیماری کند.

علائم سرطان

سرطان ریه:

همانطور که اشاره شد بسته به نوع سرطان و اندام درگیر علایم مربوطه می تواند متفاوت باشد. مثلا توده هایی که بر اثر سرطان ریه ایجاد می شوند می توانند موجب انسداد برونش ها، عدم تنفس عادی، سرفه و انواع درد ها و علایم بیماری های ریوی شود. همچنین زخم های ایجاد شده در یک ریه ی سرطانی می تواند باعث درد و سوزش و سرفه شود.

سرطان مری:

در این بیماری به دلیل وجود توده های مضر در مری و تنگ شدن لوله ی مرسی غذا خوردن و نوشیدن همراه با درد خواهد بود.

سرطان روده:

یکی از علایم سرطان روده می تواند وجود مدفوع خونی باشد.

سرطان مثانه:

ادرار خونی می تواند از اثرات وجود تومورهای سرطانی در مثانه باشد.

سرطان پستان:

وجود برآمدگی و درد های مزمن

سرطان بیضه:

وجود برآمدگی و درد های مزمن

عوامل ایجاد سرطان

قطعا مانند هر بیماری دیگری ، سرطان نیز ناشی از عوامل و شرایطی می باشد که بدن را برای میزبانی از آن آماده می کند. عوامل محیطی سهمی تقریبا 90 درصدی و عوامل وراثتی باقی این سهم را می تواند بر عهده داشته باشد. اما عوامل محیطی شامل مواردی از قبیل ، جهش ژنتیکی سلول ها، تغذیه نامناسب (مصرف غذاهای سرخ شده، شیرینی های زیاد و نامناسب، فست فود و انواع غذاهای تراریخته و عدم مصرف سبزیجات و نوشیدنی های طبیعی ، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی)، عدم تحرک و چاقی، استرس ، احساسات منفی مداوم، فشار های کاری جسمی و فکری مدام و گاهی بد شانسی می تواند عامل ایجاد سرطان در افراد باشد.

شاید در میان این عوامل آنچه از همه بیشتر موثر باشد همان وجود احساسات منفی باشد. دیگر امروز همه می دانند وجود باورهای منفی و احساسات تلخ می تواند باعث بروز انواع بیماری های جسمی و روحی باشد. قصد این متن آن نیست که بگوید مراقبت از تغذیه و سلامتی و قرار دادن خودتان در شرایط سالم زیستی برای جلوگیری از سرطان خوب نیست، اما واقعیت این است که همه اش این نیست. اگر شما انواع رعایت ها را با وسواس تمام هم صورت دهید اما مدام از استرس های مختلف رنج ببرید ، بدن خود را با سرعت هرچه تمام تر به سمت سرطان بدرقه خواهید کرد. در ادامه بیشتر درباره نقش احساسات، باور ها و عواطف بر روی ایجاد بیماری سرطان صحبت می کنیم.

متاستاز چیست؟

در صورتی که خودتان و یا یکی از اطرافیانتان درگیر این بیماری شده باشید، ممکن است با واژه ی متاستاز برخورد کرده باشید. متاستاز به معنای ریشه دواندن بیماری به نقاط مختلف بدن است. اینکه سرطان را بتوان در همان نقطه ی اولیه تشخیص داد ، درمان کرد و یا حتی با جدا کردن آن عضو سرطانی قضیه را فیصله داد می تواند امیدوار کننده باشد. اما زمانی که بیماری دیر تشخیص داده شود و سایر نقاط بدن را نیز درگیر کرده باشد به این اتفاق متاستاز گفته می شود.

روش های درمان سرطان

بعد از دسته گل هایی که تا رنسانس به خاطر خشک مغزی ها و باور های غلط مذهبی رخ داد و بالاخره اجازه ی خارج شدن توده های سرطانی از بدن داده شد، سیر مطالعات درمانی بیماری سرطان با سرعت زیادی افزایش یافت. روش های مختلف درمانی و راه های برخورد متنوع با این بیماری تا امروز افراد زیادی را از بند سرطان رهانیده است. به جز روش هایی که در ادامه ذکر خواهد شد روش های نوین و متنوع دیگری نیز وجود دارد. اما ما در این مقاله قصد داریم روش هایی که نتیجه بخشی و عمومیت استفاده ی بیشتری دارند را معرفی نماییم.

شیمی درمانی

یکی از مرسوم ترین درمان های برای از بین بردن سلول های سرطانی، شیمی درمانی است. تزریق کردن داروهی شیمیایی قویی به برای جنگ با سلول های سرطانی خیلی هم بی دردسر و بی آسیب نیست. نتایجی مانند ریزش مو ها سر و صورت و بدن، خشک شدگی رگ ها به دلیل دریافت دارهای خیلی قوی، بروز انواع حساسیت ها به دارو ها و درد از اثرات شیمی درمانی است. اما خب نتیجه بخشی این روش بر روی بیماران زیادی باعث شده که همچنان از آن استفاده کنند و رنج های همراه آن را نیز به جان بخرند. همه ی این اثرات زمانی که به امید خداوند بیماری برطرف شد قابل برگشت و جبران شدنی می باشد.

پرتو درمانی

پرتو درمانی و یا رادیوتراپی یکی از روش های درمانی است که برای درمان انواع سرطان استفاده می شود. به طوری که با تاباندن اشعه های آلفا ، ایکس، گاما و بتا بر روی موضعی که شامل سلول ها سرطانی است، باعث از بین رفتن و یا کوچک شدن بافت سرطانی می شود. البته در این نوع درمان هم با اینکه تلاش برای از بین رفتن هرچه بیشتر توده ی سرطانی با حداقل آسیب به بافت بدن است، تخریب بافت های بدن کم و زیاد ایجاد می شوند. اما این در حالی است که اگر سلول سرطانی و همه ی انشعابات آن در اطراف بافت از بین برود و سرطان حذف شود، آن قسمت از بافت بدن نیز بعدا بهبود می یابد. پرتو درمانی در کنار شیمی درمانی از درمان های رایج برای از بین بردن بیماری سرطان است. موارد زیادی از بهبودی با این درمان ها وجود داشته است.

غذا درمانی

به همان ترتیبی که یکی از عوامل ایجاد سرطان ، تغذیه ی نامناسب است، در مقابل در صورت داشتن یک تغذیه ی صحیح و یا مصرف مواد غذایی خاصی امکان تضعیف و یا حتی از بین بردن سلول های سرطانی وجود خواهد داشت. رژیم هایی که بیشتر حاوی سبزیجات خاصی بوده اند در دوره زمانی مثلا 40 روزه به بیماران تجویز شده و نتیجه بخش نیز بوده اند.

مثلا یک رژیم اتریشی که نیمی از آن را چغندر و بقیه ی آن را ساقه کرفس، هویج، سیب زمینی و تربچه (در صدر سیب زمینی و تربچه به ترتیب 3 و 2 در صد و درصد هویج و کرفس 20 درصد) می باشد. این سبزیجات را می بایست در مخلوط کن ریخته و ترکیب نمایید. در این رژیم که باید 42 روز ادامه یابد ، بیمار فقط می تواند این آب میوه و چای مصرف کند. به کمک این رژیم سلول های سرطانی گرسنه شده و خواهند مرد. همچنین از خواص آنتی اکسیدان چغندر و خواص بی نظیر سبزیجاتی مانند کرفس و هویج برای پاکسازی و تقویت سیستم ایمنی بهره برده می شود. همچنین در برخی از درمان ها استفاده از لیموی سنگی و سیر برای درمان سرطان توصیه شده است.

روان درمانی

شاید این بخش مهم ترین بخش این مقاله باشد. چیزی که باید بدانید این است که هرآنچه که در باور و احساس شما وجود داشته باشد در زندگی تان نیز پدیدار می شود. پس اگر در کنار تمام درمان ها، شما باور به سلامتی نداشته باشید، متاسفانه بیماری تان بهبود نخواهد یافت. جالب است بدانید که تمام سلول های بدن بعد از چند سال کاملا بازسازی می شوند. یعنی سلول های سرطانی قدیمی همه گی می میرند و سلول های جدید جای آن را می گیرند. به عبارت بهتر شما از لحاظ جسمی انسان هفت سال پیش خودتان نیستید. پس چه می شود که بدن یک انسان توده ی سرطان را به همان شکل و با دقتی فراوان از نو در بدن می سازد؟ نام این مقاله رازهایی درباره درمان سرطان است. تمام این رازهای اساسی را در ادامه به شما خواهیم گفت. گرچه شاید باورش برایتان سخت باشد.

  1. احساستان را بهبود ببخشید. سعی کنید با رسیدن به افکار امیدوار کننده حس تان را بهبود ببخشید. باور کنید که می شود.
  2. خودتان، بدنتان و عضو بیمار تان را دوست داشته باشید.
  3. با وجود بیماری هر روز شکرگزاری کنید. شکرگزاری بابت اینکه حالا چیزهای زیادی از بیماری تان می دانید. شکرگزاری بابت اینکه راه های درمان وجود دارند. شکرگزاری از اطرافیانی که در کنار شما هستند. شکرگزاری به خاطر بیماری تان که به شما یادآوری کرد که زندگی تان چقدر می تواند ارزشمند باشد.
  4. دعا و عبادت کنید. دعا کردن نه با حالت نا امیدی و اینکه چون راه دیگری ندارید دعا می کنید. دعا کنید چون وقتی که از خداوند (که همه چیز در اختیار اوست و همچنین او کسی است که شادی و سلامتی ما را می خواهد) چیزی را با امید بخواهید قطعا اجابت خواهد شد. اگر شما دعا کنید و باور داشته باشید که خداوند دعای شما را برآورده می کند (به جای ناامیدی و یاس) خدا شما را اجابت می کند.
  5. مراقبه کنید. در گوشه ای آرام بنشینید. دست ها را روی ران تان بگذارید . چشمتان را ببندید. به هر فکری که به ذهنتان می رسد بگویید که بعدا به آن می پردازید . چند دقیقه در تلاش برای حل هیچ مشکلی نباشید. به تنفس خود دقیق شوید. با 5 شماره نفس خود را داخل برده و با 5 شماره آن را خارج کنید. به نوع تنفس خود دقت کنید. به حالات بدنتان دقت کنید. هر روز حتما 15 دقیقا به این شیوه مراقبه کنید.

کمک آنلاین به رومیکا

تومان