سرطان کلیه

کلیه بخشی از سیستم ادراری انسان است که در هر طرف ستون مهره ها کمی بالاتر از کمر قرار گرفته است. کلیه ها مواد زائد را از خون میگیرند و ادرار تولید می‌کنند. همچنان که خون از کلیه ها میگذرد، مواد زائد، مواد شیمیایی و آب مازاد بر نیاز بدن توسط کلیه‌ها تصفیه می شوند.


سرطان چیست؟
سرطان نام گروهی از بیماری‌ها است که بیش از ۱۰۰ نوع مختلف آن تا کنون شناخته شده است.  همچنین انواع مختلفی از سرطان کلیه وجود دارند که همه آنها در یک مورد مشترک اند، سلول های غیر طبیعی رشد می کنند و بافتهای سالم بدن را تخریب کرده و می توانند به سایر نقاط بدن انتشار یابند.
سلول‌های سالم که بافت های بدن را می سازند با نظم خاصی رشد می‌کنند و جایگزین یکدیگر می گردند. این روند باعث حفظ بافتهای بدن و ترسیم آنها می‌شود. اگر سلول ها توانایی کنترل رشد خود را از دست بدهند، به سرعت و بدون نظم رشد می‌کنند و این باعث تولید بافت های اضافه می‌شود؛ این توده بافتی را تومور می نامند که می‌تواند خوش خیم و یا بدخیم باشد.
تومور های خوش خیم سرطانی نیستند. آنها به سایر بخش‌های بدن انتشار نمی‌یابند و به ندرت زندگی را به مخاطره می اندازند. تومورهای خوش خیم معمولاً قابل برداشت بوده و عود نمی کنند.
تومورهای بدخیم سرطانی هستند. آنها می توانند بافت ها و اندام های سالم اطراف خود را گرفتار کرده و تخریب کنند. سلولهای سرطانی همچنین می‌توانند از تومور جدا شده، وارد گردش خون و سیستم لنفاوی شوند و بدین وسیله به سایر نقاط بدن انتشار یابند. به این انتشار، متاستاز می‌گویند. سرطان منتشر شده بیماری یکسانی است و تومور جدید نیز به همان نام سرطان اصلی یا اولیه، نامیده می‌شود. در بزرگسالان اکثر سرطان‌های کلیه در بافت های تصفیه کننده خون و تولید کننده ادرار ایجاد می شوند. به این نوع سرطان، سرطان سلول کلیوی میگویند. سرطان ناحیه لگنچه کلیه را، سرطان سلولهای بینابینی می نامند. این بیماری بسیار شبیه به نوعی از که در مثانه ایجاد می شود و غالباً نیز درمان یکسانی دارند.


علائم بالینی:
وجود خون در ادرار
وجود توده ای قابل لمس در ناحیه کلیه ها (که ممکن است باعث درد مزمن یا بازه در ناحیه پشت و پهلو شود.)


تشخیص:
آزمایش ادرار و خون
بررسی کلیه ها با ماده حاجب
سی تی اسکن
سونوگرافی
ام آر آی
آرتریوگرام
بیوپسی یا نمونه برداری


روش های درمان:
جراحی
آمبولیزاسیون
پرتو درمانی
هورمون درمانی
درمان های بیولوژیکی
شیمی درمانی

کمک آنلاین به رومیکا

تومان