سرطان ریه

در حال حاضر سرطان ریه یکی از شناخته شده ترین و در عین حال هراس انگیز ترین بیماریهاست. سرطان ریه تا حد زیادی قابل پیشگیری است و بهترین راه در امان ماندن از این بیماری هرگز سیگار نکشیدن است. ترک سیگار برای سیگاری ها، بهترین اقدام ممکن است؛ چرا که خطر ابتلاء به سرطان ریه و مدت مصرف سیگار در ارتباط است. هر چقدر که یک فرد سیگاری زودتر اقدام به ترک سیگار کند، امکان ابتلا به سرطان ریه سریعتر کاهش می یابد. جذب غیرفعال دود (دود دست دوم) نیز خطر ابتلا به سرطان ریه را در غیر سیگاریها بالا میبرد.
امروزه سرطان ریه شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان و دومین آن در زنان است (گرچه با افزایش شوند مصرف سیگار در خانمها به زودی سرطان ریه در آنها نیز دومین علت مرگ خواهد بود.)



◾انواع
?️1. Squamous cell cancer
سرطان سلولهای شاخی بزرگترین گروه سرطان های اولیه ریگ است (شامل ۴۰ الی ۵۰ درصد).

?️2. Oat cell cancer
سرطان سلولهای ارزنی یا ضایعات تمایز نیافته سلول های کوچک که شامل ۱۵ الی ۲۰ درصد سرطان های اولیه ریه است. از آنجا که این نوع سرطان به سرعت از محل اولیه خود منتشر می شود، جراحی به ندرت درمان مناسبی است. در حالیکه با پاسخ های امیدوارکننده ای نسبت به شیمی درمانی در این نوع سرطان وجود دارد.

?️3. Adeno carcinoma
(تومور بدخیم) معمولاً در نواحی خارجی ریه بروز میکند و شامل حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از تمام سرطان های ریه میشود. این بیماری ممکن است در غیر سیگاریها نیز بوجود آید.

?️4. Bronchia alveolar carcinoma
(سرطان حبابی نایژه ها) نیز در نواحی خارجی ایجاد می شود. و کمتر از ۱۵ درصد سرطان های ریه را در بر می‌گیرد که ممکن است در غیر سیگاری ها نیز مشاهده شود. سرطان‌های نادر دیگری از انواع مختلف، ممکن است در ریه یافت شوند آنها در مجموع حد بسیار کمی (کمتر از ۵ درصد) از موارد را تشکیل می دهند.



◾دلایل ایجاد سرطان ریه
?️سیگار
?️ذرات استنشاقی در موارد تماس صنعتی مانند اسبستوز، کرومیوم، زغال، نیکل، اورانیوم رادیواکتیو.
?️دود دست دوم( همسران غیر سیگاری مردان سیگاری، امکان بالاتری برای ابتلا به سرطان ریه دارند.)



◾روش های تشخیصی
?️خلط: می تواند جمع آوری شده و از نظر وجود سلولهای بدخیم که ممکن است از سطح تومور کنده شده باشند مورد بررسی میکروسکوپی قرار گیرد.
?️نمونه برداری (بیوپسی): میتوان یک سوزن باریک را تحت بی حسی موضعی و با هدایت اشعه ایکس، از طریق به دیواره قفسه سینه به ناحیه مورد نظر رساند. در این صورت یک نمونه کوچک از بافت برداشته میشود و تحت بررسی میکروسکوپی قرار می گیرد.
?️مدیاستینوسکوپی (بررسی مدیاستن)



◾درمان
?️جراحی
?️رادیوتراپی(پرتو درمانی)
?️شیمی درمانی

کمک آنلاین به رومیکا

تومان