سرطان تیروئید

سرطان تیروئید یکی از نادرترین سرطان های انسانی است. همانند سایر بیماری های تیروئید، سرطان غده تیروئید نیز در زنان دو برابر مردان دیده می شود. قالب زنان و مردان مبتلا به این سرطان در محدوده سنی ۲۰ تا ۷۰ سال قرار دارند. مشاهدات نشان می دهد که تابش اشعه ایکس به ناحیه سر و گردن ممکن است باعث بروز سرطان تیروئید شود.



سرطان تیروئید چیست؟
تومورهای سرطانی تیروئید به آهستگی رشد می کنند و در همان محل باقی می مانند. تومور معمولاً به صورت گره ها یا برجستگی هایی در سطح یا داخل غده تیروئید ایجاد می‌شود. قالب برجستگی‌های ناحیه گردن به دلیل وضعیت های مختلف غده تیروئید از جمله گواتر ایجاد می‌شوند.



انواع سرطان تیروئید:
پاپیلاری: شایع ترین نوع است این نوع سرطان در یک یا هر دو بخش غده تیروئید ایجاد می‌شود و برای سالها پنهان می ماند.
فولیکولار: این نوع سرطان شخصاً تنها در یک بخش از غده ایجاد می شود.
تومورهای آناپلاستیک: بسیار نادرند به سرعت رشد می کنند و به سایر نواحی بدن منتشر می‌شوند.



دلیل ایجاد سرطان تیروئید:
تنها ریسک شناخته شده برای اطلاع به سرطان‌تیروئید تابش اشعه رادیو اکتیو به ناحیه گردن است.



تشخیص:
سرطانهای تیروئید ممکن است در طی سال‌ها به آهستگی رشد کنند؛ به جز یک تیروئید بزرگ یا یک توده گردنی هیچ علامت و نشانه دیگری برای از بین بردن این سرطان ها وجود ندارند. بنابراین این توده ها ناشناخته می‌مانند. در مراحل پیشرفته‌تر ممکن است علائم کاهش شنوایی و یا مشکلات تنفسی ایجاد گردد. غالب موارد سرطان تیروئید در طی یک بررسی پزشکی کشف می‌شوند. چنانچه غده تیروئید بزرگ باشد، پزشک ممکن است برای تشخیص یا رد سرطان، آزمایش های دیگری را انجام دهد.
این آزمایش ها شامل موارد زیر است:
اسکن تیروئید
سونوگرافی
بیوپسی



درمان:
قبل از شروع درمان، بررسی وضعیت سلامت و تاریخچه پزشکی بیمار، همچنین اندازه تومور و میزان انتشار آن اهمیت دارد. وقتی که سرطان تیروئید زود تشخیص داده شود و درمان گردد، بیمار از شانس بسیار بالایی برای بهبود برخوردار است. گرچه جراحی روش درمانی غالب است، اما برخی از بیماران تحت درمان رادیوتراپی نیز قرار می‌گیرند. وقتی که تمام یا بخشی از غده تیروئید برداشته می‌شود؛ این عمل را “تیروئیدکتومی” می‌نامند. هنگامی که تمام غده تیروئید برداشته شود، مصرف قرص های محتوی هورمون تیروئید برای تمام عمر لازم است. این قرص‌ها متابولیسم بدن را مثل هورمون تیروکسین طبیعی تولید شده در بدن کنترل می‌کنند.
برخی اوقات بعد از جراحی از ید رادیو اکتیو برای نابودی سلول‌های باقیمانده سرطانی استفاده می‌شود. مواد رادیو اکتیو از راه خوراکی یا تزریقی وارد گردش خون می‌شوند و توسط غده تیروئید جذب می گردند. درمان تا زمانیکه غده تیروئید دیگر هیچ یدی را جذب نکند ادامه می‌یابد. در برخی از شرایط خاص، از رادیوتراپی تنها برای درمان این نوع سرطان استفاده می‌شود. درمان سرطان تیروئید با داروهای ضد سرطان موثر نبوده و به همین دلیل به ندرت انجام می شود. منبع : کتاب سرطان خون نوشته عاطفه زمانی کارشناس ارشد ژنتیک دکتر مسعود هوشمند

کمک آنلاین به رومیکا

تومان