چگونه آلودگی هوا می تواند منجر به سرطان ریه در افراد غیرسیگاری شود؟

دانشمندان بریتانیایی می گویند بالاخره متوجه شدند که چگونه آلودگی هوا می تواند باعث ایجاد سرطان ریه در افراد غیر سیگاری شود. آنها از تحقیقات جدیدی رونمایی کردند که می تواند به تشخیص زود هنگام سرطان و پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک کمک کند.

یافته های علمی این پژوهش که در کنفرانس سالانه “انجمن اروپایی آنکولوژی پزشکی” در پاریس ارائه شد، علت ابتلای به سرطان ریه در افراد غیر سیگاری را تشریح و راه های پیشگیری و مقابله با آن را مطرح می کند. یافته های متخصصان نشان می دهد که ذرات آلاینده ریز معلق در هوا که عمدتا در نتیجه احتراق سوخت موتور ها و اتومبیل ها به وجود می آیند در ابتلا به سرطان ریه ، اثرگذار هستند.

چارلز سوانتون، استاد کالج لندن و محقق موسسه فرانسین کریک که این پژوهش زیر نظر او انجام شده است می گوید: سلول های سرطانی که موجب جهش شده، معمولا با افزایش سن انباشته می شوند ولی عمدتا غیر فعال هستند. ما شاهد این هستیم که آلودگی هوا سبب بیدارشدن این سلول های خفته در ریه ها می شود و آنها را تشویق می کند تا رشد کرده و به طور بالقوه باعث ایجادتومور شوند.

این محقق در ادامه می‌گوید:‌ مکانیسمی که طراحی کردیم می‌تواند در نهایت به‌ ما کمک کند تا راه‌ های مناسب ‌تری برای پیشگیری و همچنین درمان ریه‌ های افراد غیرسیگاری داشته باشیم. ما حتی می‌توانیم جلوی رشد این سلول‌ها را در زمان آلودگی هوا بگیریم و خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهیم.

دانشمندان می‌گویند در مکان‌هایی با سطح بالای ذرات ریز، نه تنها میزان ابتلا به سرطان ریه بالا می باشد، بلکه میزان ابتلا به انواع دیگر سرطان هم بالاست. آن‌ها بر این باورند که آلودگی هوا می‌تواند در رشد سلول‌هایی که باعث جهش منجر به سرطان در دیگر نقاط بدن می‌شوند، موثر باشد.

بودجه این تحقیق از سوی مرکز تحقیات سرطان بریتانیا تامین شده است، که هدف اصلی آن تجزیه و تحلیل چرایی آغاز و مراحل رشد سرطان ریه با این امید است که راهی جدید برای درمان آن پیدا شود.

کمک آنلاین به رومیکا

تومان