متهم ردیف اول ابتلا به سرطان روده را بشناسیم

سرطان روده یکی از اصلی ترین سرطان های مرگبار در سراسر جهان محسوب می شود که در دهه های اخیر با رشدی حیرت انگیز مواجه شده است. بر اساس مطالعات جدید انجام شده به نظر می رسد دلیل این امر مصرف بالای قند در رژیم غذایی ما در دوران نوجوانی و بزرگسالی باشد.

بر این اساس مشخص شد زنانی که نوشیدنی های شیرین شده با قند مصرف می کنند، قبل از رسیدن به سن ۵۰ سالگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. این یافته ها همچنین نشان داد ابتلا به سرطان کولورکتال زودرس در میان افرادی که به طور معمول در سنین ۱۳ تا ۱۸ سالگی و در بزرگسالی نوشیدنی های شیرین مصرف می کردند، شایع تر بود.

دکتر یین کائو (Yin Cao)، نویسنده ارشد این مطالعه درباره موضوع فوق گفت: سرطان کولورکتال در بزرگسالان جوان نسبتاً نادر است، اما این واقعیت که آمار ابتلا به این بیماری در طول سه دهه گذشته در حال افزایش بوده و ما دلیل آن را نمی‌دانیم، یک نگرانی عمده بهداشت عمومی و یک اولویت در پیشگیری از سرطان است.

با توجه به افزایش سرطان روده بزرگ در سنین پایین تر، میانگین سن تشخیص سرطان کولورکتال از ۷۲ سال به ۶۶ سال کاهش یافته است. متاسفانه این سرطان ‌ها معمولا پیشرفته‌ تر بوده و ویژگی ‌های متفاوتی در مقایسه با سرطان ‌های افراد مسن‌ تر دارند.  به گزارش سیناپرس، در این مطالعه مشخص شد زنانی که دو وعده یا بیشتر از نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر (۲۳۰میلی ‌لیتر) در روز مصرف می‌ کردند، در ۵۰ سالگی دو برابر بیشتر از زنانی که کمتر از یک وعده در هفته مصرف می‌کردند، در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ بودند.

این داده ها نشان می دهد که به ازای هر ۲۳۰میلی ‌لیتر افزایش، ۱۶درصد افزایش خطر وجود دارد. به گفته محققان، رشد و تکامل نوجوان بین ۱۳ تا ۱۸ سالگی تنظیم می شود و رژیم غذایی می تواند تأثیر زیادی در این دوره حساس از زمان داشته باشد.

پژوهشگران در این رابطه هشدار می دهند که هر وعده روزانه نوشیدنی های شیرین در سنین ۱۳ تا ۱۸ سالگی با ۳۲ درصد بیشتر خطر ابتلا به سرطان کولورکتال زودرس مرتبط بود. از سوی دیگر نوشیدنی های قندی با چاقی و دیابت نوع ۲ در کودکان و بزرگسالان ارتباط مستقیمی دارد.

لازم به ذکر است که تأثیر نوشیدنی ‌های شیرین بر افزایش نرخ سرطان روده بزرگ در جمعیت جوان‌ تر مشخص نیست ولی آمارها نشان می دهد طی دو دهه گذشته، مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر در نوجوانان و افراد ۲۰ تا ۳۴ ساله به شدت افزایش یافته و در همین بازه زمانی ، بروز سرطان کولورکتال در بزرگسالان جوان نیز بیشتر شده  است.

دکتر کائو در این رابطه گفت: مصرف نوشیدنی‌ های دیگری مانند شیر و قهوه کم شکر با خطر کمتر سرطان روده بزرگ در بزرگسالان جوان مرتبط هستند، که این موضوع نشان می‌دهد این نوشیدنی‌ های شیرین نشده در دراز مدت گزینه بهتری هستند. با توجه به این داده‌ها، توصیه می ‌کنیم که مردم از نوشیدنی ‌های شیرین ‌شده پرهیز کنند و در عوض نوشیدنی‌هایی مانند شیر و قهوه بدون شیرین ‌کننده را انتخاب کنند.

کمک آنلاین به رومیکا

تومان