ابداع روش جدید در درمان سرطان

دانشمندان انگلیسی در حال تکمیل یک درمان ضد سرطانی جدید هستند که از سیستم دفع مواد زائد سلولی خود استفاده می‌کند. برخی از داروها در حال حاضر نتایج امیدوارکننده‌ای دارند و انتظار می‌رود تعداد داروهای جدید در آینده نزدیک با افتتاح یک مرکز بریتانیایی که به استفاده از این تکنیک اختصاص دارد، افزایش یابد.

“گاردین” در این باره نوشت, پانزده محقق در این مرکز کار خواهند کرد که از طریق کمک مالی ۹ میلیون پوندی به مؤسسه تحقیقات سرطان در لندن توسط نیکوکاران راه‌اندازی شده است.

“یان کالینز”، رئیس این مرکز گفت که بسیاری از داروهای سرطان مدرن با مسدود کردن عملکرد پروتئین‌های مضر عمل می‌کنند. با این حال، این تکنیک جدید متفاوت است و کاملاً این پروتئین‌های مضر را از بین می‌برد.

وی افزود: سلول‌های ما تکنیک بسیار کارآمدی را برای حذف پروتئین‌های مضر تکمیل کرده است. با این حال، فرآیندهای تخریب پروتئین سلول‌های ما فقط تعداد خاصی از پروتئین‌ها را تشخیص می‌دهند. علم اکنون راهی برای افزایش تعداد این پروتئین‌ها پیدا کرده تا موارد جدیدی را که قبلاً تشخیص داده نمی‌شدند ولی می‌دانیم مضر هستند و در تشکیل تومورها موثرند، شناسایی کند.

نمونه اولیه این رویکرد توسط داروی تخریب پروتئین “لنالیدومید” ارائه شده است که برای درمان سرطان خون “میلوم” استفاده می‌شود و نشان داده شده است که کیفیت زندگی بیماران را بهبود می‌بخشد.

“کالینز” گفت: داروهایی مانند “لنالیدومید” می‌توانند مولکولی را مشخص کنند که در ترویج سلول‌های سرطانی نقش دارند.

نوع مشابهی از دارو نیز برای هدف قرار دادن سرطان سینه یافت شده است. این ماده که به عنوان یک تجزیه‌کننده انتخابی گیرنده “استروژن” شناخته می‌شود، پروتئینی را که محرک مهم سرطان سینه است تجزیه می‌کند.

کالینز افزود: در حال حاضر، تلاش زیادی روی استفاده از تجزیه پروتئین برای تولید داروهای جدید سرطان متمرکز شده است. با این حال، ما امیدواریم که در آینده از این تکنیک برای توسعه داروهایی برای مقابله با انواع دیگر بیماری‌ها استفاده شود.

کمک آنلاین به رومیکا

تومان